Διαβάζοντας προ ημερών την ειδησεογραφία της γενέτειράς μου Σπάρτης, έπεσα πάνω σε μια είδηση η οποία σε οποιονδήποτε άλλο έχοντα σώας τα φρένα θα προκαλούσε τονικοκλονικούς σπασμούς, αλλά σε μένα, λόγω μιθριδατισμού κι εξοικείωσης με το λακωνικό παράλογο, απλά με έκανε για άλλη μια φορά μπαρούτι.
Η ιστορία έχει ως εξής: Η επιστημονική ομάδα του Άγγελου Δεληβορριά, ανάμεσα στα άλλα διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη, δραστηριοποιείται για την αναστήλωση του Ιερού του Αμυκλαίου Απόλλωνα λίγο έξω από τη Σπάρτη. Ο Δεληβορριάς έκρινε σκόπιμο να αποτανθεί στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) και να ζητήσει την άδεια να αποσπάσει βασικά κομμάτια του ιερού, τα οποία χρησιμοποιούνται στην "τοιχοποιία βυζαντινών εκκλησιών της ιεράς μητροπόλεώς μας", όπως κομψά αναφέρει η είδηση. Επειδή όμως εμένα δε με έμαθαν τρόπους και είμαι λίγο άκομψος και βλάχος, θα το πω διαφορετικά. Πολύ απλά οι βυζαντινοί βρήκαν τσάμπα μάντρα οικοδομικών υλικών στο ιερό και το κατέστρεψαν με τις ευλογίες του Τριαδικού Θεού -δε γνωρίζω αν η στήριξη προέκυψε παμψηφεί ή κατά πλειοψηφία, δε γνωρίζω καν αν το πτηνό έχει δικαίωμα ψήφου ή πατέρας και γιος το έχουν στην απέξω. Επί της ουσίας, αυτή η καταστροφή των αρχαιοελληνικών ναών και η χρήση τμημάτων τους για την "τοιχοποιία βυζαντινών εκκλησιών" αποτελεί το μόνο σημείο επαφής ανάμεσα στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και το χριστιανισμό και το πραγματικό πεδίο εφαρμογής του περίφημου εξαμβλώματος του "ελληνορθόδοξου" πολιτισμού (ωραίο σχόλιο του astromonou σχετικά με το θέμα, θα βρείτε εδώ).
Ο Δεληβορριάς, μάλλον κομψότερος από τον γράφοντα, πρότεινε τα τμήματα τα οποία θα αποσπαστούν από τους χριστιανικούς ναούς να αντικατασταθούν από ακριβή αντίγραφα και εγγυήθηκε για τη στατικότητα των ναών, γεγονός το οποίο με λύπησε βαθύτατα. Αλλά η ιστορία δε σταματά εδώ, γιατί όπως λένε οι Αμερικανοί και ο Βασίλης Σκουντής όταν περιγράφει αγώνα μπάσκετ, it ain't over til' the fat lady sings. Εν προκειμένω, στο ρόλο της χοντρής, ο απόλυτος κοσμικός και θρησκευτικός άρχοντας της Λακωνίας, Μητροπολίτης κ.κ. Ευστάθιος (παιδιόθεν αναρωτιέμαι γιατί αυτός ο καλός άνθρωπος είναι δύο φορές κύριος), ο οποίος με μια παραληρηματικού χαρακτήρα επιστολή προς το ΚΑΣ εκφράζει τον αποτροπιασμό του για τα σχέδια Δεληβορριά και με ένα συνονθύλευμα αποσπασμάτων από τις Γραφές, ιστορικών στοιχείων, μηχανικών γνώσεων ανθίσταται της επιδρομής των Γότθων, Οστρογότθων, Βησιγότθων, Δεληβορρέων και λοιπών βαρβάρων. Κλείνει δε ο μέγιστος την επιστολή του, αναρωτώμενος "τα πιστά αντίγραφα των μνημειακών τμημάτων με τα οποία η ομάδα σκοπεύει θεωρητικά τουλάχιστον να αντικαταστήσει τα ενσωματωμένα στους Ναούς πρωτότυπα, γιατί να μη χρησιμοποιηθούν στο ιερό του Απόλλωνα". Θα ήταν για γέλια αν δεν ήταν για κλάματα, μικροί μου Ελληνογότθοι.
Φυσικά το φαινόμενο της καταστροφής αρχαιοελληνικών ναών και χρήσης των υλικών για την οικοδόμηση χριστιανικών ναών δεν αφορά αποκλειστικά τη Λακωνία. Το έθιξε ο Γαβράς με το περίφημο -αισθητικά απαράδεκτο- βίντεο το οποίο παρουσιάστηκε μέχρι να λογοκριθεί στα εγκαίνια του Νέου Μουσείου Ακρόπολης και δείχνει πρωτοχριστιανούς να καταστρέφουν τον Παρθενώνα. Επίσης, περιγράφεται ανάμεσα στα άλλα εκπληκτικά στο οδοιπορικό του Βασίλη Αλεξάκη στο Άγιο Όρος, όπως αυτό καταγράφεται στο σπουδαίο βιβλίο του "μ.Χ.". Κλείνω παραθέτοντας ερώτηση δημοσιογράφου και την απάντηση του του συγγραφέα από συνέντευξή του πριν τρία χρόνια:
- Υπάρχει κάποιο ευδιάκριτο συμπέρασμα αναφορικά με τον τρόπο που είναι γραμμένη η ελληνική ιστορία;
«Οτι αντίθετα μ' αυτά που διδάσκει το ελληνικό σχολείο, η βυζαντινή περίοδος δεν συνεχίζει λίγο πολύ τον αρχαίο πολιτισμό, αλλά απλά τον διαδέχθηκε, όπως η νύχτα ακολουθεί τη μέρα».
«Οτι αντίθετα μ' αυτά που διδάσκει το ελληνικό σχολείο, η βυζαντινή περίοδος δεν συνεχίζει λίγο πολύ τον αρχαίο πολιτισμό, αλλά απλά τον διαδέχθηκε, όπως η νύχτα ακολουθεί τη μέρα».
Γεια σου ρε Κώστα! Ένας από τους πολλούς λόγους που κάνουν το μπλογκ σου τόσο απολαυστικό είναι και όλα αυτά τα "ωραία" νέα που μάς μεταφέρεις από τα πάτρια λακωνικά εδάφη. Μπορεί να μην υπάρχει Θεός αλλά υπάρχει ο Ευστάθιος, χαχαχα! Το μόνο σημείο με το οποίο διαφωνώ είναι εκείνο για το "μόνο σημείο επαφής" του Χριστιανισμού με τον αρχαίο Ελληνικό πολιτισμό. Στην ουσία, τα περισσότερα από τα διδάγματα του Ιησού είναι δάνεια από τους Έλληνες φιλοσόφους της Αρχαιότητας...
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπορεί να μην υπάρχει Θεός αλλά υπάρχει Ευστά-θεος, πες καλύτερα Μιχάλη! Το σχόλιό μου για τα κοινά σημεία επαφής είχαν να κάνουν με το χαρακτήρα των θρησκειών και των πολιτισμών. Βρήκα πολύ ωραία μια περιγραφή του Γαβρά, που έλεγε ότι οι αρχαίοι Έλληνες, ακριβώς επειδή είχαν μια θρησκεία της πλάκας, είχαν πάρει τη μοίρα στα χέρια τους, κάτι που επ' ουδενί δε συνέβαινε στο Χριστιανισμό και ειδικά στο Βυζάντιο.
ΑπάντησηΔιαγραφή